Žiniasklaidoje pasirodė pranešimų, jog „PSA Group“, „Renault“ ir „Suzuki“ susidomėjo galimybe investuoti į problemų kamuojamą Malaizijos automobilių gamintoją „Proton“. Pastarojo savininkas Malaizijos konglomeratas „DRB-Hicom“ jau ne pirmą kartą mėgina susirasti strateginį partnerį, kuris padėtų atgaivinti „Proton“. Anksčiau „Proton“ veikė pelningai, tačiau arši konkurencija, atmestina gaminių kokybė ir prastas popardaviminis aptarnavimas padarė savo. Šiemet Malaizijos vyriausybė „Proton“ jau skyrė 1,5 mlrd. ringitų (324 mln. eurų) paramą.


„Automotive News Europe“ praneša, kad „DRB-Hicom“ neatmeta galimybės parduoti kontrolinį „Proton“ akcijų paketą bei ieškoti naujo savininko savo valdomai Didžiosios Britanijos sportiškų automobilių markei „Lotus“. „PSA Group“ atstovas spaudai patvirtino, jog „Peugeot“ atsiliepė į „Proton“ ir jo savininko prašymą pateikti pasiūlymą, tačiau nekomentavo nei PSA atsakymo, nei kokio pasiūlymo „Proton“ pageidauja.


Anoniminio šaltinio teigimu, „Proton“ bendradarbiavimo pasiūlymus šiemet pateikė 20 gamintojų, o „Suzuki“ ir „Renault“ jau pateikė ir atsakymus. Vis dėlto nei „Suzuki“, nei „Renault“ šios informacijos nekomentuoja.


„Proton“ buvo įkurtas 1983 m. tuometiniam Malaizijos premjerui vykdant industrializacijos programą. Savo veiklos piką „Proton“ pasiekė 1993 m., kuomet užėmė net 74% šalies rinkos, dažniausiai jis tiesiog adaptuodavo kitų gamintojų modelius vietinei rinkai ir parduodavo su savo ženkleliu. Vis dėlto smukus kokybei ir suprastėjus aptarnavimui „Proton“ pozicijos susilpnėjo, o nauja strategija pereiti prie nuosavų modelių taip pat nesulaukė pirkėjų palaikymo, tad gamintojo rinkos dalis sumažėjo iki maždaug 15%.


„DRB-Hicom“ atskirai neskelbia „Proton“ finansinių ataskaitų, tačiau teigė 2015 finansiniais metais patyrusi 821 mln. ringitų (177 mln. eurų) ikimokestinį nuostolį, daugiausiai dėl prastų „Proton“ rezultatų. Šalies vyriausybė pavasarį sutiko padėti „Proton“, tačiau pastebėjo, kad gamintojas neturi tvaraus verslo modelio ir jam būtina susirasti strateginį užsienio partnerį. Specialistai pastebi, kad iš būsimo parterio „Proton“ turi gauti pagalbą technologijų vystymo ir diegimo srityje, nes pačiam kurtis nuosavas technologijas būtų labai brangu, o jo gamybos apimtys nėra didelės.


Užsienio partnerius gali dominti „Proton“ turimi gamybos pajėgumai: nors jis Malaizijoje turi dvi gamyklas ir per metus gali surinkti 400 tūkst. automobilių, pernai pardavė tik apie 102 tūkst. vnt. Užsienio gamintojus „Proton“ gali pritraukti kaip gamybinė bazė, kurioje pagaminti automobiliai būtų tiekiami augančioms Pietryčių Azijos rinkoms.


Rinkos analitikai pastebi, jog „DRB-Hicom“ pastangų susirasti investuotoją sėkmė priklauso ir nuo to, ar bus bandoma parduoti tik nedidelę akcijų dalį, ar kontrolinį paketą. Pavyzdžiui, 2007 m. „Proton“ buvo sudominęs „Volkswagen“ grupę bei „General Motors“, tačiau derybos žlugo kuomet Malaizija nesutiko perleisti kontrolinio akcijų paketo.